shutterstock

הכול על התקרחות גברית ולמה טיפולי PRP ו-PRF יכולים לעזור

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

בשונה מנשירת שיער, התקרחות אצל גברים היא תהליך של דילול הדרגתי של השיער, אשר מתבטא באי-צמיחה של שיער חדש באזורי ההתקרחות. התקרחות גברית טיפוסית מאופיינת בנסיגת קו השיער (מצח נסוג), שבמהלכה מתדלדל השיער שבקדמת הראש. כמו כן, היא באה לידי ביטוי בדילול שיער גם בפדחת הראש – בקודקוד – ועשויה להופיע כבר בסיום גיל ההתבגרות.

ישנם גורמים מגוונים להתקרחות, אולם הגורם המרכזי להתקרחות הגברית הטיפוסית הוא האנזים 5-אלפא-רדוקטאז, אשר ממיר את הטסטוסטרון ל-DHT (דיהידרוטסטוסטרון) – חומר אשר מדכא את צמיחת השיער. בשל כך, שיטות רבות לטיפול בהתקרחות מתמקדות בדיכוי ה-DHT (או בדיכוי האנזים 5-אלפא-רדוקטאז) – אם באמצעות תרופות, אם באמצעות מריחה חיצונית של תמיסות ומשחות ייעודיות.

עם זאת, ישנן סיבות נוספות להתקרחות ולדילול השיער. ראשית, מעבר לתהליכים ההורמונליים, ישנה חשיבות גם להיבטים גנטיים ולנטייה להתקרחות בתוך המשפחה. נוסף לכך, חוסרים תזונתיים של ברזל, אבץ או ויטמינים שונים יכולים לעודד התקרחות. מצד שני, גם עודף של ויטמינים עשוי להאיץ את דילול השיער. מלבד זאת, גם טראומות גופניות שונות ידועות כמעודדות התקרחות, בהן אנורקסיה, טיפולים כימותרפיים, צריכת של תרופות מסוימות או ניתוחים שונים. כמו כן, מחקרים הציעו כי גם לחץ נפשי ומצבי חרדה משפיעים לרעה על שיער הקרקפת ומעודדים את התדלדלותו.

אחד מן הטיפולים היעילים ביותר להתמודדות עם התקרחות, אשר זוכה לפופולריות בעשורים האחרונים, הוא טיפול ביולוגי המבוסס על שימוש בדמו של המטופל. במהלך טיפול ה-PRP – פלזמה עשירה בטסיות (platelet-rich plasma) – תרכיז ה-PRP מוזרק אל הקרקפת של המטופל, מגביר את תהליכי הגדילה באזור ומאיץ תהליכי ריפוי של דלקות והתחדשות של רקמות. תרכיז ה-PRP מופק מדמו של המטופל באמצעות תהליך הנקרא “סרכוז”, שבמהלכו מופרדת הפלזמה מתאי הדם האדומים. הטסיות המצויות בתרכיז מפרישות חומרי גדילה, מאיצות תהליכי ריפוי וחלוקת תאים וכן מעודדות היווצרות של כלי דם חדשים.

פלזמה היא נוזל שקוף-צהבהב המהווה יותר ממחצית מנפח הדם בגופנו. היא מורכבת ממים, חלבונים, מינרלים, חומצות אמיניות, גלוקוז ושומנים. כמו כן, היא מכילה את טסיות הדם ואת תאי הדם ומאפשרת את תנועתם, ואחראית גם למעברם של תאי דם לבנים, אנזימים, הורמונים ורכיבי מזון נוספים, המשמשים לתחזוקה שוטפת של תאי הגוף. טסיות הדם, שבהן תרכיז ה-PRP עשיר, חיוניות לתהליכים של קרישת דם באזורים פגועים בגוף. טסיות הדם חוסמות קרעים בכלי הדם ואחראיות להפרשת חומרי גדילה שונים המשמרים את התהליך.

בדומה לכך, טיפול ה-PRF (platelet-rich fibrin) פועל באופן זהה, אולם הוא נחשב למתקדם יותר ביחס לטיפול ה-PRP. הפיברין המצוי בתרכיז הוא חלבון בלתי-ממיס המשתתף בתהליכים של קרישת דם, ומיוצר, בין היתר, בעקבות פעולתן של טסיות הדם. בעקבות תהליך סרכוז איטי יותר, ההרכב של תרכיז ה-PRF שונה מזה של ה-PRP. למשל, תרכיז ה-PRP מופרד לחלוטין מתאי דם לבנים ומתאי גזע, בעוד תרכיז ה-PRF מכיל אותם. כמו כן, בתרכיז ה-PRF מצויה כמות כפולה (בממוצע) של טסיות דם בהשוואה לתרכיז ה-PRP, והוא מיוצר בתהליך טבעי לגמרי ללא שימוש בתוספים (במהלך ייצור ה-PRP נעשה שימוש בתוספים של נוגדי-קרישה). תאי הדם הלבנים ותאי הגזע המצויים בתרכיז ה-PRF משפרים את איכויות ריפוי הדלקות שלו ומאיצים תהליכים של חידוש רקמות. כמו כן, הפיברין מאריך את משך הפעולה של פקטורי הגדילה המצויים בתרכיז ומונע את התפזרותם לאחר ההזרקה. וכמובן, הכמות הגבוהה של טסיות הדם בתרכיז עושה אותו ליעיל יותר.

אמנם טיפולי ה-PRP וה-PRF פותחו ונכנסו לשימוש עבור טיפול בדלקות גידים, פציעות שונות בשרירים, דלקות מפרקים וטיפולי שיניים ולסת, אך כיום הם נחשבים לטיפולים יעילים ונפוצים במיוחד בכל הנוגע לבעיות התקרחות. השימוש בתרכיזים מסייע בתהליכי ריפוי של דלקות, מאיץ תהליכי היווצרות של כלי דם סביב זקיקי השיער, מביא לייצור מוגבר של קולגן ואלסטין ומעודד צמיחה מחודשת של שיער בריא. מחקרים מצאו כי הזרקת PRP ו-PRF לאזורים המקריחים בקרקפת מעלה את צפיפות השיער ומחזקת שיערות קיימות, מחדשת רקמות בקרקפת ומונעת תהליכים דלקתיים בזקיקי השערות. כמו כן, נמצא כי גורמי הגדילה המצויים בתרכיזים משפרים את התמיינות התאים וחלוקתם, ההכרחיות לצמיחה תקינה של שיער.

לסיכום, נראה כי טיפולי ה-PRP וה-PRF יכולים לסייע לכם לטפל ביעילות רבה בבעיות התקרחות. לא רק שהטיפול נלחם בדלקות הקיימות בזקיקי השיער ומרפא אותן, הוא גם מביא לייצור של רקמות חדשות המצמיחות שיער בריא באזורים שבהם חלה התקרחות.

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

Facebook
WhatsApp

מאמרים נוספים