Depositphotos  l  e

טיפול PRP ו-PRF לאחר השתלת שיער

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

אם עברתם השתלת שיער, או אם אתם עתידים לעבור אחת בקרוב, כדאי שתדעו שישנה חשיבות רבה לטיפול שלכם בשיער ובקרקפת לאחר ההשתלה. מאחר שהשתלת שיער מבוססת על שחזור השיער שכבר נשר, היא כמובן לא משפיעה על המשך הנשירה ותהליכי ההתקרחות, ולכן חשוב להמשיך ולטפל בתהליכים אלה במקביל לביצוע ההשתלה ולאחריה. אחת מהשיטות הנפוצות ביותר לשימור השיער המושתל ולהאטה משמעותית בהמשך התדלדלות השיער היא שיטת ה-PRP, שהופכת נפוצה יותר ויותר בשנים האחרונות.

שיטת ה-PRP (או ה-PRF) מבוססת על הפקת תרכיז ייחודי מתוך דמו של המטופל והזרקתו באזורים המתקרחים בקרקפת. תרכיז ה-PRP הוא למעשה תרכיז של פלזמה עשירה בטסיות (platelet-rich plasma), אשר מעודד צמיחה מחודשת של שיער, מסייע בייצור של כלי דם, משפר את הזנתם של זקיקי השיער ומפחית תהליכים דלקתיים. אמנם ישנם הבדלים מסוימים בינו לבין תרכיז ה-PRF (platelet-rich fibrin), אך שניהם מבוססים על אותו עיקרון ומוזרקים באותה טכניקה.

בשל העובדה שטיפולי ה-PRP וה-PRF מפחיתים (ולפעמים אף מונעים) נשירה של שיער שטרם נשר, מובן שהם מהווים טיפול משלים מעולה להשתלת שיער. נראה כי הרבה מטופלים מתעלמים מהעובדה שעל אף ההשתלה שהם עברו, שערות נוספות באזורים שונים בקרקפת ימשיכו לנשור. בשל כך, רופאים מומחים ממליצים על שימוש ב-PRP או ב-PRF לפני ההשתלה ולאחריה לשם השגת התוצאות הטובות ביותר.

בנוגע לטיפול טרם ביצוע ההשתלה, חשוב לזכור כי גורמי הגדילה המצויים בשפע בתרכיזי ה-PRP וה-PRF מאיצים את תהליכי ההיווצרות של כלי דם סביב זקיקי השיער ומפחיתים מצבים דלקתיים – וכך “מכינים את הקרקע” עבור ההשתלה העתידה להתרחש. טיפול ב-PRP או PRF לאחר ההשתלה מבטיח תרומה משמעותית לחידוש העור, שיקום רקמות ואספקת חומרי הזנה לזקיקי השיער.

כאמור, טיפול ה-PRP מבוסס על הזרקה של תרכיז PRP אל זקיקי השיער בקרקפת. הטיפול באמצעות פלזמה עשירה בטסיות נמצא בשימוש במקרים של דלקות גידים, פציעות שונות בשרירים, דלקות מפרקים וטיפולים בחלל הפה. תרכיז הפלזמה העשירה בטסיות מסייע בתהליכי ריפוי של דלקות ותורם להתחדשות של רקמות רכות כמו גידים ורצועות. כמו כן, הטיפול מביא לייצור מוגבר של קולגן ואלסטין, ולכן הוא רווח בתחום האנטי-אייג’ינג.

הפלזמה העשירה בטסיות היא תרכיז המורכב מחומרים המצויים בדמו של המטופל. פלזמה היא נוזל שקוף-צהבהב המהווה 50% מהדם שלנו. היא מורכבת ממים ועשירה בחלבונים, מינרלים, חומצות אמיניות, גלוקוז ושומנים. נוסף לכך, היא מכילה את תאי הדם ומאפשרת את תנועתם בגופנו, ואחראית גם להנעה של טסיות דם, תאי דם לבנים, אנזימים, הורמונים ורכיבי מזון נוספים, המגיעים לכל תאי הגוף ומתחזקים אותם. טסיות הדם ידועות בעיקר בשל החשיבות שלהן בתהליכים של קרישת דם באזורים פגועים – הן חוסמות קרעים בכלי הדם ומפרישות חומרים הממשיכים בביצוע קרישת הדם.

הפלזמה העשירה בטסיות מופרדת מתאי הדם האדומים של המטופל באמצעות תהליך הסירכוז, המתבצע במכשיר הצנטריפוגה. הטסיות המצויות בתרכיז מפרישות כמויות גדולות מאוד של פקטורי צמיחה, ולכן הן מאיצות תהליכי ריפוי וחלוקת תאים ומסייעות בהיווצרות כלי דם חדשים. בעקבות כך, נמצא כי הזרקה של הפלזמה העשירה בטסיות לרקמות שונות משפרת את תהליכי הגדילה באזור ומאיצה תהליכי ריפוי והתחדשות. בשונה מ-PRP, ה-PRF הוא תרכיז שמופק גם הוא מדמו של המטופל – אולם שימוש במהירות נמוכה יותר במכשיר הצנטריפוגה מביא להפרדה לא מוחלטת של הפלזמה משאר רכיבי הדם. בעקבות כך, התרכיז מכיל גם תאי דם לבנים ותאי גזע, אשר מעודדים חידוש רקמות, ופיברין, אשר מאריך את משך הפעולה של גורמי הגדילה ומונע את התפזרותם לאחר ההזרקה. נוסף לכך, רמת הטסיות ב-PRF עשויה להיות גבוהה פי 2 מרמת הטסיות ב-PRP (וכמובן, ריכוז גבוה של טסיות משפר את תוצאות הטיפול).

הטיפול ב-PRP וב-PRF מתבצע במרפאות ייעודיות ומורכב מכמה שלבים. בשלב הראשון, הרופא המטפל דוגם את דמו של המטופל. לאחר מכן, הוא מעביר את מנת הדם תהליך של סירכוז באמצעות מכשיר הצנטריפוגה. לבסוף, כאשר המיצוי מוכן, הוא מוזרק לאזורי הנשירה בקרקפת של המטופל. משום שמדובר בטיפול ביולוגי, תופעות הלוואי של ה-PRP וה-PRF הן מזעריות. למרות זאת, זריקות בקרקפת עשויות לגרום לעקצוץ, לאדמומיות או לגרד, אבל אלה תופעות טבעיות שצפויות להיעלם במהירות.

נוסף לטיפול הקודם להשתלה, לפי המלצות הרופאים, כדאי לבצע טיפול PRP או PRF כחודש לאחר ביצוע השתלת השיער. הטיפול יחדש את העור ויחזק רקמות פגועות, וכך יסייע בקליטת השתלים, בחיזוקם ובצמיחת השיער. לאחר מכן, ממליצים המומחים, יש לבצע טיפול PRP או PRF אחת לשנה לפחות. הזקיקים החלשים מתחזקים בעקבות השימוש בתרכיזים, ולכן הם תומכים בשמירה על תוצאות ההשתלה לטווח ארוך. נוסף לכך, כמובן, הם מסייעים במניעה של המשך ההתקרחות.

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

Facebook
WhatsApp

מאמרים נוספים