השליחים

טיפול PRP ו-PRF לטיפול בהתקרחות

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

בעיית ההתקרחות היא מן הנפוצות בעולם ומביאה לפיתוחן של שיטות טיפול שונות. ישנם מטפלים הדוגלים בשימוש בשיטה אחת, בעוד אחרים מאמינים כי טיפול משולב הוא היעיל ביותר. בשנים האחרונות הולך ומתרחב השימוש של מטופלים בשיטות ביולוגיות, כמו ה-PRP וה-PRF, המבוססות על חומרים המצויים בדמם של המטופלים. שיטות הטיפול האלה נחשבות יעילות במיוחד, ולצד המחקרים התומכים בהן, נראה כי לאחרונה יותר ויותר מטופלים מדווחים על שביעות רצונם בעקבות הטיפול.

טיפול ה-PRP מבוסס על הזרקה של תרכיז PRP – פלזמה עשירה בטסיות (platelet-rich Plasma) – אל זקיקי השיער בקרקפת. בתחילת הדרך, הטיפול באמצעות פלזמה עשירה בטסיות פותח ונכנס לשימוש עבור טיפול בדלקות גידים, פציעות שונות בשרירים, דלקות מפרקים וטיפולים בחלל הפה. השימוש בתרכיז הפלזמה העשירה בטסיות מסייע בתהליכי ריפוי של דלקות, בשיכוך כאבים ובהגנה על הסחוס ותורם להתחדשות של רקמות רכות כמו גידים ורצועות. כמו כן, הטיפול מביא לייצור מוגבר של קולגן ואלסטין, ולכן הוא נכנס לשימוש רחב בתעשיית הקוסמטיקה – ובתחום האנטי-אייג’ינג בפרט.

למעשה, הפלזמה העשירה בטסיות היא תרכיז המורכב מחומרים המצויים בדמו של המטופל, ולכן הטיפול לא יכול לגרום לתופעות לוואי, לאלרגיות או לדחייה של החומר המוזרק. פלזמה, החומר המהווה יותר ממחצית מנפח הדם שלנו, היא נוזל צהבהב המורכב בעיקר ממים, אך כמובן גם מחלבונים, מינרלים, חומצות אמיניות, גלוקוז ושומנים. נוסף לכך, היא מכילה את תאי הדם ומאפשרת את תנועתם ממקום למקום בגופנו, ואחראית גם למעברם של טסיות דם, תאי דם לבנים, אנזימים, הורמונים ורכיבי מזון נוספים, המשמשים לתחזוקה של תאי הגוף. טסיות הדם הן רכיבים המשתתפים בתהליכים של קרישת דם באזורים פגועים. הטסיות חוסמות את הקרעים בכלי הדם ומפרישות חומרים המשמרים את תהליך קרישת הדם.

הפלזמה העשירה בטסיות מיוצרת מדמו של המטופל באמצעות תהליך הנקרא “סירכוז”, שבמהלכו מופרדת הפלזמה מתאי הדם האדומים. הטסיות המצויות בתרכיז מפרישות חומרי גדילה, מאיצות תהליכי ריפוי וחלוקת תאים וכן מעודדות היווצרות של כלי דם חדשים. אם כן, הזרקה של הפלזמה העשירה בטסיות לרקמות שונות מגבירה את תהליכי הגדילה באזור ומאיצה תהליכי ריפוי.

אם כן, נראה כי ה-PRP היא שיטה טיפולית יעילה להתמודדות עם התקרחות, שכן היא מעודדת צמיחה מחודשת של שיער בריא. הטיפול בפלזמה עשירה בטסיות נעשה בקליניקות ייעודיות ועל-ידי אנשי מקצוע, אשר בשלב הראשון דוגמים את דמו של המטופל. לאחר מכן, הם מעבירים את מנת הדם תהליך של סירכוז באמצעות מכשיר הצנטריפוגה, שמפריד את תרכיז ה-PRP משאר רכיבי הדם. כעת, כשמיצוי הפלזמה העשירה בטסיות מוכן, הוא מוזרק לאזורי ההתקרחות בקרקפת של המטופל. אפשר לשלב את שיטת ה-PRP עם פתרונות אחרים להתקרחות, כמו השתלת שיער, או לבצע רק אותה.

מחקרים שונים מצאו כי הזרקת פלזמה עשירה בטסיות לאזורים הבעייתיים בקרקפת מעלה את צפיפות השיער ומחזקת שערות קיימות. התרכיז מחדש רקמות בקרקפת ומסייע בהפחתה של תהליכים דלקתיים בזקיקי השערות. מפני שטסיות הדם תומכות בייצור כלי דם, נמצא כי טיפול ה-PRP תומך בהיווצרות של כלי דם חדשים באזורי זקיקי השיער, אשר בעקבות כך מוזנים בצורה טובה יותר בחומרים חיוניים. כמו כן, נמצא כי גורמי הגדילה המצויים בפלזמה העשירה משפרים את התמיינות התאים וחלוקתם, החיוניות לצמיחה תקינה של שערות חדשות.

לצד טיפול ה-PRP, בשנים האחרונות נכנס לשימוש טיפול חדשני ומפותח יותר להתמודדות עם התקרחות, שנקרא PRF (platelet-rich fibrin). פיברין הוא חלבון בלתי-ממיס המשתתף בתהליכים של קרישת דם, ומיוצר, בין היתר, בעקבות פעולתן של טסיות הדם. בהשוואה ל-PRP, ה-PRF מיוצר בתהליך סירכוז איטי יותר – כלומר מכשיר הצנטריפוגה מסתובב במהירות פחותה, שמביאה לכמה תוצאות רצויות.

ראשית, תרכיז ה-PRP מופרד לחלוטין מתאי דם לבנים ומתאי גזע, בעוד תרכיז ה-PRF, בעקבות המהירות הנמוכה יותר שכרוכה בייצורו, לא מופרד באופן מובהק מרכיבים אלה. נוכחותם של תאי דם לבנים ותאי גזע בתרכיז המוזרק לקרקפת משביחה את איכויות הריפוי שלו. כמו כן, ב-PRP מצויה כמות טסיות דם הגדולה פי 2 עד 5 מהכמות הנורמלית שלהן בדם (באופן יחסי), בעוד ב-PRF מצויה כמות הגדולה פי 10 מהכמות הנורמלית – וכמובן, ככל שריכוז הטסיות בתרכיז גבוה יותר, כן הוא יעיל יותר. נוסף לכך, במהלך ייצור ה-PRP נעשה שימוש בתוספים של נוגדי-קרישה, לעומת ה-PRF, שהוא נטול תוספים. תאי הדם הלבנים, המצויים בתרכיז הפיברין העשיר בטסיות, מעודדים חידוש רקמות, והפיברין מאריך את משך הפעולה של גורמי הגדילה המצויים בתרכיז ומונע את התפזרותם לאחר ההזרקה.

לעומת תופעות הלוואי העשויות להיגרם בעקבות שימוש בתרופות כמו פרופסיה ואבודרט, תופעות הלוואי של ה-PRP וה-PRF הן מזעריות, שכן מדובר בחומרים המופקים מדמו של המטופל. עם זאת, מובן שזריקות בקרקפת עשויות לגרום לעקצוץ, לאדמומיות או לגרד, אבל אלה תופעות טבעיות, שצפויות להיעלם תוך יום-יומיים. אם תרצו להבטיח תוצאות חיוביות, מומלץ לעבור שלוש הזרקות בהפרשים קטנים.

לסיכום, טיפול בהתקרחות באמצעות PRP ו-PRF נמצא כאחד הטיפולים האפקטיביים ביותר, וזה מסביר את הפופולריות הגוברת שלו בשנים האחרונות. גורמי הגדילה המצויים בתרכיזים מביאים לתהליך ריפוי טבעי ומהיר, שמתחיל מיד עם הזרקתם. כמו כן, מדובר בטיפול בטוח ובעל תופעות לוואי מזעריות בלבד, שכן הוא מבוסס על ניצול לטובה של דמו של המטופל. 

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

Facebook
WhatsApp

מאמרים נוספים