shutterstock  e

טיפול PRP ו-PRF לטיפול בנשירת שיער

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

אם אתם מתמודדים עם נשירת שיער ומנסים לטפל בה, סביר להניח ששמעתם כבר על מגוון של אפשרויות לטיפול בבעיה. אחת השיטות היעילות ביותר, שזוכות לתפוצה רחבה ולפופולריות בשנים האחרונות, היא שיטת הטיפול באמצעות PRP ו-PRF. מאחר שטכניקה טיפולית זו מתמקדת בחידוש זקיקי השיער ובשיפור התהליכים המתרחשים בהם, היא מתאימה בעיקר למצבים של נשירת שיער או שיער דליל (ולא למצבים של קרחת מלאה).

שיטת הטיפול באמצעות PRP ו-PRF נחשבת לשיטה ביולוגית, שכן היא מבוססת על שימוש בחומרים המצויים בדמם של המטופלים. בשיטה זו, תרכיז ה-PRP – פלזמה עשירה בטסיות (platelet-rich plasma) – מופק מתוך דמו של המטופל ומוזרק אל זקיקי השיער בקרקפת. שיטת טיפול זו נמצאת בשימוש בעשורים האחרונים ונמצאה יעילה מאוד במצבים של דלקות גידים ושרירים, דלקות מפרקים וטיפולי שיניים. משום שהפלזמה העשירה בטסיות מביאה להפרשה של חומרי גדילה, השימוש בה תורם להתחדשות של רקמות רכות כמו גידים ורצועות ומסייע בריפוי של דלקות, בשיכוך כאבים ובהגנה על הסחוס. הטיפול ב-PRP נפוץ בתעשיית הקוסמטיקה, ובעיקר בכל הקשור לתחום האנטי-אייג’ינג, מפני שהוא מאיץ את ייצור הקולגן והאלסטין.

תרכיז ה-PRP מופק מדמו של המטופל באמצעות תהליך הסירכוז, שבמהלכו מופרדת הפלזמה מתאי הדם האדומים תוך שימוש במכשיר הצנטריפוגה. מפני שהתרכיז מורכב מחומרים המצויים בדמו של המטופל, הטיפול לא יכול לגרום לתופעות לוואי, לאלרגיות או לדחייה של החומר המוזרק.

פלזמה, המהווה יותר ממחצית מנפח הדם שלנו, היא נוזל שקוף-צהבהב המורכב ממים, חלבונים, מינרלים, חומצות אמינו, גלוקוז ושומנים. היא מכילה את תאי הדם ומאפשרת את תנועתם ממקום למקום בגופנו, ואחראית גם למעברם של טסיות דם, תאי דם לבנים, אנזימים, הורמונים ורכיבי מזון נוספים, המשמשים לתחזוקה שוטפת ולשימור של תאי הגוף. טסיות הדם קשורות לתהליכים של קרישת דם באזורים פגועים – הן חוסמות קרעים בכלי הדם ומפרישות חומרים המשמרים וממשיכים את תהליך קרישת הדם. הטסיות המצויות בתרכיז ה-PRP מפרישות חומרי גדילה, מאיצות תהליכי ריפוי וחלוקת תאים ומעודדות היווצרות של כלי דם חדשים. בשל כך, הזרקה של הפלזמה העשירה בטסיות לרקמות שונות משפרת תהליכי ריפוי ומאיצה את תהליכי הגדילה וההתחדשות באזור.

בשנים האחרונות נכנס לשימוש הדור החדש של טיפולי ה-PRP: טיפול ה-PRF (platelet-rich fibrin). אמנם מדובר על שיטה זהה של הזרקת התרכיז לאזורים הבעייתיים בקרקפת, אולם ההבדל נעוץ בהרכב התרכיז. פיברין, המצוי בתרכיז ה-PRF, הוא חלבון בלתי-ממיס המשתתף בתהליכים של קרישת דם, ומיוצר, בין היתר, בעקבות פעולתן של טסיות הדם. בהשוואה ל-PRP, ה-PRF מיוצר בתהליך סירכוז איטי יותר – כלומר מכשיר הצנטריפוגה מסתובב במהירות פחותה, ובשל כך ההרכב שלו שונה.

לעומת תרכיז ה-PRP, שמופרד לחלוטין מתאי דם לבנים ומתאי גזע, תרכיז ה-PRF לא מופרד לגמרי מרכיבים אלה. נוסף לכך, ב-PRP מצויה כמות טסיות דם הגדולה פי 2 עד 5 מהכמות הנורמלית שלהן בדם (באופן יחסי), בעוד ב-PRF מצויה כמות הגדולה פי 10 מהכמות הנורמלית. כמו כן, לעומת ה-PRF, שהוא תרכיז טבעי לגמרי ונטול תוספים, במהלך ייצור ה-PRP נעשה שימוש בתוספים של נוגדי-קרישה. תאי הדם הלבנים ב-PRF מעודדים חידוש רקמות, והפיברין מאריך את משך הפעולה של גורמי הגדילה המצויים בתרכיז ומונע את התפזרותם לאחר ההזרקה. מלבד זאת, רמת הטסיות הגבוהה וכן נוכחותם של תאי דם לבנים ותאי גזע בתרכיז המוזרק לקרקפת משביחות את איכויות הריפוי שלו.

מחקרים שונים מצאו כי הזרקת PRP ו-PRF לאזורים הבעייתיים בקרקפת מפחיתה באופן משמעותי את נשירת השיער. טיפולי ה-PRP וה-PRF נמצאו כמסייעים בהיווצרות של כלי דם חדשים באזורי זקיקי השיער. בעקבות כך, זקיקי השיער מוזנים בחומרים חיוניים ומשפרים את תהליכי הצמיחה שלהם. גורמי הגדילה המצויים בתרכיזים משפרים את חלוקת התאים, אשר מחזקת ומעבה שערות קיימות ומגדילה את צפיפות השיער. כמו כן, נמצא כי התרכיזים מחדשים רקמות בקרקפת ומסייעים בהפחתה של תהליכים דלקתיים בזקיקי השערות – ובכך מאיצים צמיחה של שערות חדשות.

כמו כן, חשוב לשים לב לכך שתופעות הלוואי של טיפולים אלה הן שוליות וכמעט ולא מורגשות. בשל העובדה שהחומרים המוזרקים מופקים מדמו של המטופל, לא צפויות תופעות לוואי מלבד עקצוץ, אדמומיות או גרד, אשר עשויים להיגרם בעקבות דקירת המחט. עם זאת, מדובר בתופעות טבעיות שצפויות להיעלם תוך זמן קצר לאחר הטיפול.

לסיכום, נראה כי יש סיבות מוצדקות לפופולריות של טיפולי PRP ו-PRF לנשירת שיער. מלבד העובדה שמדובר בטיפול בטוח המבוסס על דמו של המטופל, התרכיזים עשירים בגורמי גדילה טבעיים שמתחילים לפעול מיד עם הזרקתם. במחקרים הוכח כי הם מאיצים תהליכים של ריפוי טבעי והתחדשות, החיוניים לצמיחה מחודשת של שיער בריא.

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

Facebook
WhatsApp

מאמרים נוספים